Hvilken type terrengsykkel bør jeg velge?

Hvilken type terrengsykkel bør jeg velge?

 

Hvilken type terrengsykkel skal du velge?

«Hva skal du bruke sykkelen til?» er gjerne det første spørsmålet du får fra betjeningen når du kommer i butikken på jakt etter ny sykkel. Svaret kan virke opplagt. Grunnen til at vi spør, er at det fins så mange ulike typer terrengsykling og ditto mange typer sykler. Akkurat som ski: Det fins lette, raske racing-ski, topptur-/løssnø-ski, alpinski til preppa bakker osv. For at du skal få en så god sykkelopplevelse som mulig, og med utstyr som passer til ditt bruk, er det viktig at du svarer ærlig på spørsmålet. Vi hjelper deg gjennom jungelen av ulike kategorier og sykkeltyper.

For 2017 er det særlig verdt å merke seg at vi har det amerikanske high end-merket Santa Cruz i sortimentet, at fulldemperklassikeren Scott Spark er totalt redesignet og kommer i to hovedkonfigurasjoner, samt at Asker-baserte Hard Rocx har sluppet sin fulldemper Forza Volante på markedet.

Først gjelder det å finne riktig hovedtype sykkel.


Er du av typen som primært sykler på grusveier og snille stier? 

I så fall er trolig en halvdemper («hardtail») det rette for deg, altså en klassisk terrengsykkel med stiv bakramme og dempergaffel, oftest med 100 mm vandring. Sykler i denne kategorien har normalt relativt bratt vinkel på styrerøret for kvikk styring. For de aller fleste er en slik sykkel også det opplagte valget dersom kjente, grusdominerte maratonritt som Birkebeinerrittet, Grenserittet eller Farrisrunden er årets store mål. Er du imidlertid teknisk dyktig, kan en halvdempet sykkel også være riktig også i grovere terreng. Fordelene ved å velge en halvdemper er en kontant følelse med underlaget, lav vekt, kjapp respons, få bevegelige deler og relativt lite vedlikehold sammenlignet med en fulldemper. 

Aktuelle modellserier: 
Scott Scale, Cannondale F-Si, Hard Rocx Circo Volante og Santa Cruz Highball.


Synes du i tillegg det er morsomt å søke mestringsfølelsen på stier med røtter og steiner?

Eller trives med startnummer på styret i løyper som har litt flere tekniske utfordringer enn rittene som ble nevnt ovenfor? Da kommer en fulldempet terrengsykkel til sin rett. Det samme gjelder om du normalt sykler mest på grusveier, men har for eksempel trøbbel med ryggen. Mens en halvdemper kan sprette litt ukontrollert over hindringene, vil en fulldemper sluke ujevnhetene på en langt mer komfortabel måte. Bakhjulet følger derfor underlaget bedre med økt kontroll som resultat. Du kan sitte og tråkke i partier hvor du på en halvdemper må opp og stå for å la beina fange opp ujevnhetene. Med fulldemper vil altså kroppen skånes for mye juling. Litt av den samme effekten har halvdempede terrengsykler med såkalte Plus-hjul (se nedenfor). Fulldempere til rittbruk har oftest ca. 100–120 mm vandring foran og bak, og prioriterte egenskaper er lav vekt og effektivt tråkk. Slike sykler foretrekkes av aktive syklister til korte og intense rundbaneritt eller lengre ritt med mer krevende løyper. Sammenlignet med en halvdemper vil ofte vekta gå noe opp (normalt ca. 0,5–1 kg). Likevel kan en fulldemper få deg både opp og ned kneiker som du normalt ikke klarer med en halvdemper. Selv om for eksempel Birken-traseen kanskje ikke krever en fulldemper, så tenk også på hva slags sykling du bedriver de andre 364 dagene i året. Glem det du tidligere har hørt om at fulldempere gynger og at mye av kreftene forsvinner. En moderne fulldemper er svært effektiv også på jevnt, raskt underlag, siden demperne kan låses hvor det er ønskelig. Vårt nye stjerneskudd Petter Fagerhaug (Lillehammer CK), i skrivende stund leder av U23-verdenscupen i rundbane(!), sykler på Scott Spark RC, mens UCI-laget Team Swix Hard Rocx oftest velger fulldemperen Hard Rocx Forza Volante til maratonritt.

Aktuelle modellserier:
Scott Spark RC, Scott Spark, Cannondale Scalpel, Hard Rocx Forza Volante.


Sykler du utelukkende sti til vanlig, men synes det er gøy å være med i et ritt nå og da og derfor vil ha en lett, effektiv sykkel?

Da er det som kan kalles en fulldempet, sportslig stisykkel være riktig type for deg. Slike sykler er laget for røffere bruk i grovere terreng, har gjerne litt lengre dempervandring foran og bak (120–130 mm). Følgelig sluker de større ujevnheter på en bedre måte. Sammenlignet med de ovenfor nevnte kategoriene har slike sykler litt slakkere vinkler for bedre kontroll i grovt terreng. For at de skal tåle mer er også vekta litt høyere enn på de mer ritt-orienterte fulldemperne, og dekkene er både bredere og med kraftigere mønster. Moderne demperoppheng sørger fortsatt for at også slike sykler effektivt kan tråkkes oppover. Ritt-vennlig stisykkel eller sti-vennlig rittsykkel? Du velger.

Aktuelle modellserier:
Scott Spark, Santa Cruz Tallboy, Santa Cruz 5010.


Er du i ditt ess på grov sti, og synes bortover og nedover er morsommere enn oppover?

Da er en fulldempet, grov stisykkel det rette valget. Grove stisykler kan også kalles topptursykler, da premien venter på toppen i form av lange og morsomme nedkjøringer på sti. En grov stisykkel har gjerne omkring 150 mm vandring foran og bak, slake vinkler for roligere styring i grovt, slagete terreng, samt brede, grove dekk, bredt styre og svært kraftige bremser. I tillegg har sykler i denne kategorien gjerne teleskopisk setepinne som via en styremontert bryter kan senkes i fart for bedre bedre skrittklaring og mer bevegelsesfrihet i bratt, grovt terreng. Ekstra store dekk (Plus-hjul) kan kompensere for litt mindre vandring. I denne kategorien er 27,5" hjul det klart vanligste, som f.eks. den nye Scott Spark Plus, som har blitt svært godt mottatt i tester i sykkelpressen.

Aktuelle modellserier:
Scott Spark Plus, Scott Genius, Santa Cruz Hightower, Santa Cruz Bronson. 


Hva er forskjellene mellom dyre og rimeligere sykler?

«Solid. Lett. Billig. Velg to», har en legendarisk produsent av rammer og deler i sin tid sagt om terrengsykler. Det er på de dyre modellene at utviklingen går raskest. Sykkelgleden er ofte merkbart større på en dyrere sykkel, da en dyr sykkel ofte oppleves som kvikkere og mer komfortabel enn en rimeligere utgave. Det er ikke slik at en toppmodell nødvendigvis tåler mindre enn en rimeligere sykkel. Husk imidlertid på at de letteste og raskeste modellene er laget for små, lette og teknisk dyktige syklister på verdenscupnivå, og med egne, proffe mekanikere. Slike syklister kan tillate seg å bruke superlette deler. Hvis du er en tung og sterk syklist, vil du kunne oppleve at for eksempel hjul og krank flekser for mye. Da er det lurt å akseptere en noe høyere vekt for økt stivhet.

29er kontra 27,5?

For få år siden hadde nær sagt alle terrengsykler 26" hjul. Nå er denne hjulstørrelsen tilnærmet død, og såkalte 29ere har vært klart dominerende de siste årene. Den økte hjuldiameteren gir en langt snillere treffvinkel mot hindringer. Dette gir større flyt og mestringsfølelse i terrenget. Enkelte mindre ryttere kan innvende at en 29er og dens store hjul rett og slett kan bli litt mye sykkel å håndtere, særlig i krappe svinger. En av dem er 173 cm høye Nino Schurter, som i et tiår har vært en av terrengsyklingens absolutt største stjerner med alle sine VM-titler og verdenscuptrofeer. Foran 2012-sesongen fikk Schurter Scott-fabrikken til å lage en Scale med hjul med en slags mellomstørrelse: 27,5", også kalt 650B. Schurters nye sykkel fikk enorm oppmerksomhet, særlig gjennom flere nye verdenscupseiere. Allerede året etter kunne mange andre merker tilby modeller med denne nye hjulstørrelsen.  Foran OL 2016 (som selvsagt ble kronet med gull) var imidlertid Schurter sentral i utviklingen av nye Scott Spark RC med 29er-hjul. Dette kan sies å være et tegn i tiden: I markedet merkes en dreining bort fra 27,5" og en økt satsing på 29". Selv grove sti- og endurosykler, som lenge har vært 27erens hegemoni, kommer nå i 29" hjulstørrelse fra flere merker.

Om vi holder oss til den tradisjonelle halvdemperen: Hjulvekta er avgjørende for hvor kvikk en sykkel oppleves. Derfor vil gjerne en 27er kunne føles raskere enn en 29er, kanskje særlig ved fartsøkninger, i raske svinger og i motbakker. Er du teknisk dyktig, går det selvsagt an å kjøre fort også på sti på en halvdempet 27er, men i krevende terreng vil en 29er være et bedre og morsommere valg for de fleste. I utgangspunktet mener vi at 29er er det mest nærliggende for alle på 175–180 cm eller mer. Er du usikker, gjør du lurt i å prøve sykler med begge hjulstørrelser hos oss før du bestemmer deg.

Plus-sykler – enda en ny standard    

Ved inngangen til 2016-sesongen var sykkelpressen opptatt av sykler med såkalte Plus-hjul. Dette betyr sykler med ekstra brede dekk – 2,8–3,0" på 35–50 mm brede felger, kontra 2,0 – 2,5" på ca. 20–22 mm brede felger på sykler flest. Samlet gir dette hjul som er såpass brede at de ofte krever ekstra bred bakramme, gjerne også gaffel med ekstra bredde mellom beina. 27,5 er den vanligste diameteren. Selv om hjulvekta øker, gir det ekstra volumet en enorm flytfølelse sammenlignet med en vanlig sykkel. De store dekkene kan gi en følelse som minner om langt grovere sykler målt i mengde dempervandring. Det brede fotavtrykket gir langt bedre grep og komfort. En Plus-sykkel kan derfor gjøre deg i stand til å komme både opp og ned ting på sti, som du ikke klarer på en vanlig sykkel, til tross for økt vekt. Plus-sykler er følgelig primært myntet på stisyklister, de er ikke laget for å kjøre langt på grus og asfalt. Men det går an å kjøre fort på en Plus-sykkel også, selv på asfalt: Under Bjørn Myhres testing av 2016-modeller kjørte en av våre egne opp Stensetbakkene i Krokstadelva på en Scott Scale Plus på 5 minutter og 38 sekunder. Vi utfordrer deg til å prøve selv. Tidtaking starter ved midtrabatten ser Stensetbakkene tar av fra Gamle Riksvei like vest for Nedre Eiker kirke, og stopper ved kumlokket på høyre side på toppen like før Bjørkedokk. Du velger sykkel. Lykke til!

Plus-sykler skal ikke forveksles med tjukksykler (fatbikes), som ofte har dekk på 4–5" på 80–100 mm felger, og har heller ikke de samme minusene som tjukkaser ofte har. Plus-sykler er langt kvikkere og krever mindre kroppsnorsk ved retningsforandringer og over hindringer.  For øvrig betrakter vi tjukksykler primært som vintersykler på grunn av ekstrem framkommelighet på snø, selv om enkelte bruker dem som helårssykler. Vi mener en vanlig terrengsykkel – eventuelt en Plus-sykkel eller en fulldemper – er mer allsidig og gir større sykkelglede på sommerføre.

Både Scott, Hard Rocx, Santa Cruz og Cannondale har flere Plus-sykler i sortimentet; både halvdempere og fulldempere.


Hvilke dekk skal du kjøre på?

Dekkene er sykkelens eneste kontaktpunkt mot underlaget, så det sier seg selv at valg av dekk er viktig for sykkelopplevelsen. Akkurat som det fins ulike sykler til ulike typer terrengsykling, fins det en mengde varianter dekk med ulike egenskaper til ulike forhold. Ivrige rittsyklister bytter ofte dekk tilpasset forskjellige løyper og værforhold, omtrent som skismurning. Når det gjelder f.eks. Birkebeinerrittet – og andre typiske grusdominerte ritt – kan man gjerne velge lette dekk med små, tette knaster for minst mulig rullemotstand. Samtidig er det viktig å ha dekk som gjør at du mestrer den brå svingen i bunnen av Ballettbakken. Våre anbefalinger er Schwalbe Thunder Burt, Schwalbe Racing Ralph og Maxxis Ikon. Mens mange sykler leveres med 2,0–2,1" dekk som standard, anbefaler vi gjerne litt bredere dekk, også til grus og lett terreng. Som nevnt ovenfor, brede dekk gir økt komfort og kontroll og bedre grep. Et 2,25-dekk ruller ikke dårligere enn et smalere.

I grovere terreng med mer sti er rulleegenskapene mindre viktig enn grep. Volumet bør også være større for bedre støtdempende egenskaper (2,2–2,4"). Her er Schwalbe Rocket Ron og Maxxis Ikon gode, allsidige valg, og helst med hhv. SnakeSkin- og EXO-forsterkning i sideveggene for bedre punkteringsbeskyttelse. Til ritt i gjørmete forhold er grovere mønster essensielt. Her anbefaler vi eksempelvis Schwalbe Nobby Nic, Maxxis Ardent Race eller Maxxis Beaver, i alle fall foran. Jo grovere terrenget er, jo viktigere er det med grep og punkteringsbeskyttelse. Som reine stisyklingsdekk med godt grep i både vått og tørt er Maxxis Ardent, Maxxis Forekaster, Maxxis Highroller II og Schwalbe Hans Dampf blant våre favoritter. Er du en hardtkjørende stisyklist som gir gass nedover og deltar i enduroritt, er dekk som Schwalbe Hans Dampf eller Muddy Mary med SuperGravity-forsterkning for ekstra punkteringsbeskyttelse svært gode valg.


Kom og prøv!

Vi lar deg gjerne ta en aktuell sykkel på en liten prøvetur. Er du fortsatt i tvil, er det to ting du skal lytte til: Våre ansattes fagkunnskap og din egen magefølelse. Har du spesielle behov eller ønsker om personlig tilpasning av styre, sete, dekk eller annet, hjelper vi deg selvsagt med det også. Velkommen til en hyggelig sykkelprat hos oss på Bjørn Myhre!

 

A.J. Horgens vei 2, 3055 Krokstadelva
  /  32 87 68 44
  /  post@bmyhre.no
Webpublisering og webdesign med Siteman CMS