Hvordan reparere sykkelen under ritt

Hvordan reparere sykkelen under ritt

Er sykkelen godt vedlikeholdt og grundig sjekket før rittet skal det mye til at noe alvorlig galt skjer underveis. Uhellet kan imidlertid være ute uansett hvor godt forberedt du er, og da kan det være kjekt å ha noen "nødmekketips" i bakhånd. Om uhellet først er ute er det mye som kan gå galt på en sykkel. Her er noen tips til ting du selv kan fikse med enkelt verktøy:

Skeive hjul

Et godt bygget sykkelhjul tåler ganske utrolige belastninger. Er du maksimalt uheldig og treffer en stein akkurat på den måten du ikke skulle, kan imidlertid selv de sterkeste hjul slåes skeive. Er det bare et lite sideveis kast er det ingen grunn til å fortvile. Løsne bremsewiren litt slik at klossene ikke subber og fortsett.

Er imidlertid skeivheten så stor at bakhjulet ikke passerer kjedegaffelrørene uten å subbe, er det bare en mulighet for å komme videre: Å rette hjulet.

Med mer enn en centimeters sideveis skeivhet er det stor fare for at materialet i felgen har strukket seg. Det blir da vanskelig å rette hjulet helt. Målet er derfor bare å få det rett nok til at du kan komme deg i mål. Finn det punktet der avviket fra felgsenter er størst, og trekk felgen tilbake mot senter ved å stramme eikene fra den siden skeivheten går fra og slakke like mange eiker fra den siden skeivheten går mot. Begynn med en halv omdreining på hver eike, og se resultatet før du strammer / slakker mer.

Når kjedet ryker

Et røket kjede er en smal sak å fikse. Flere av kjedeprodusentene bruker nå kjedelåser selv på smale kjeder for girsykler, og har du et slikt kjede på sykkelen er det bare å putte et par kjedelåser av aktuell type opp i verktøyveska. Bruker du kjede fra Shimano bør du ha en liten kjedekutter (for eksempel som del av et multiverktøy) og løse kjedesplinter i veska. Skyv splinten inn i det aktuelle leddet til selve splinten (ikke 'innføringsdelen av splinten') er sentrert i forhold til leddet.

Obs! Er du uheldig og skader kjedet kan det være nødvendig å fjerne et par ledd. En kjedekutter bør derfor være med i enhver verktøyveske. Skulle det reparerte kjedeleddet bli stivt (merkes ved at kjedet glipper når det aktuelle leddet passerer gjennom kjedegiret), kan dette fikses ved å ta tak i kjedet på hver side av leddet og bøye det sideveis (ut og inn).

Brukket kjedegir

Å brekke kjedegiret skjer heldigvis ikke ofte. Det kan imidlertid skje, og da er det greit å vite hva som skal gjøres for å kunne sykle videre. Om selve giret brekker, eller om sykkelen har et ?avbrekkbart? girøre, så er fremgangsmåten den samme. Løsne girwiren fra det brukkne kjedegiret og fjern vraket fra sykkelen. Ta det med deg videre; det kan jo være at det lar seg reparere når du kommer hjem. Sett krankgiret i midterste posisjon og kjedegiret under det tannhjulet som lar kjedet gå i en rett linje fra kranktannhjulet. Kutt kjedet med kjedekutteren, fjern det nødvendige antall ledd og sett kjedet sammen igjen uten at det går innom det ødelagte kjedegiret. Nå har du altså kun ett fast gir, men om ikke løypa har alt for mange bratte motbakker igjen, burde det være mulig å komme seg til mål i dette giret.

Når girwiren ryker

Skulle girwiren til krank- eller kjedegiret ryke kan dette fikses på følgende måte: Bruk høy / lav justerskruene på giret til å låse det på et tannhjul der utvekslingen blir passe tung for det terrenget som gjenstår av turen. Vær nøye, da moderne sykkelgir ikke gir rom for unøyaktigheter. Som ved brukket kjedegir er det ideelt med så rett kjedelinje som mulig.

Revnet dekk

Enten en bremsekloss løsner og kommer opp i dekkskanten eller en skarp stein flerrer opp siden på dekket, er denne typen skade forholdsvis enkel å reparere (i hvert fall om ikke flerren / kuttet er lengre enn et par centimeter). Å fikse en slik skade krever imidlertid at du er forberedt. Finn ett gammelt sykkeldekk og skjær ut et ti centimeter langt stykke av dekkets sidekant. Får du en revne i et dekk kan du legge den avskårne biten inn i det ødelagte dekket slik at ikke slangen tyter ut i hullet. Har du ikke med deg en slik dekkbit, kan også en hundrelapp gjøre underverker. Undertegnede har selv vært med på å redde de siste to milene av en fin sykkeltur ved å legge en hundrelapp mellom slangen og et dekk med rift i sideveggen.

Punktering

I ritt har du selvsagt med en ekstra slange. Skulle denne være brukt opp, går det fort å lappe hullet også. Ta av hjulet og løsne dekket på den ene siden med dekkspaker av plast.

Finn hullet, puss rundt det med sandpapir og legg på lim i en flate som passer til den lappen du skal bruke. Vent til limet er støvtørt (ca 4 19 5 min.) før du legger på lappen. Gni ut eventuelle luftbobler og masser lappen fast til dekket med fingrene. Når den sitter skikkelig drar du av plasten på lappen.

Sett slangen tilbake i dekket og pump det opp med litt luft. Sjekk at ikke slangen ligger i klem mellom dekkskant og felgkant noe sted før du pumper dekket til ønsket hardhet. Bruker du gasspatron i stedet for pumpe bør du sjekke at slangen ikke ligger i klem før du blåser opp dekket.

Et lite tips til slutt: Legg verktøyveska i ryggsekken når du sykler Birkebeinerrittet. Det er ingen vits å dra på mer vekt enn nødvendig!

A.J. Horgens vei 2, 3055 Krokstadelva
  /  32 87 68 44
  /  post@bmyhre.no
Nettside og publiseringsløsning fra Godt Sagt