Moderne sykler er funksjonelle, effektive og ganske driftssikre. Tråpeisene krever imidlertid en del stell og vedlikehold for å fungere optimalt. Jobben er ikke vanskelig; den krever bare enkle hjelpemidler og går lettere jo oftere den utføres.
Hva trenger du?
For å kunne gi sykkelen en effektiv vask med medfølgende smøring og polering trenger du ikke all verdens utstyr. For det første bør du ha en vaskebøtte og en oppvaskbørste. En krok eller lignende som kan brukes til å rense mellom tannhjulene er også kjekt å ha.
Videre er en kjedevasker en god investering sammen med god kjedeolje, avfettingsmiddel og rammepolish.
Kjedevasker til sykkel
En kjedevasker er en lukket mekanisme som festes rundt kjedet før det dras gjennom. I denne fyller du avfettingsmiddel, drar kjedet gjennom i ca 1 minutt (ved å trå krankarmene rundt baklengs) og tar den så av. Selv har jeg gode erfaringer med Park Tools versjon, men også BBB og flere andre lager gode kjedevaskere.
Kjedeolje
God kjedeolje finnes i mange typer og konsistenser. De fleste leverandørene har syntetiske olje for sølete forhold og mer vokslignende smøringer for tørre forhold. Min favoritt har i mange år vært Holmenkol Lube Extreme, men både MucOFF, Joe’s, Weldtite og flere andre lager meget gode oljer. Velg en type som passer ditt bruksområde og bruk den fra kjedet er nytt.
Avfettingsmiddel
Et kraftig avfettingsmiddel er viktig både for kjedevasken og for å holde sidene på felgene fettfrie. Velg en type som er sitrusbasert og miljøvennlig. Se etter samme produsenter som de som lager oljer.
Rammepolish
God rammepolish brukes for å holde lakken blank og fin. En blank lakkoverflate gjør dessuten at smuss og skitt ikke fester seg så hardt, noe som gjør vaskejobben enklere.
Hvordan du går fram
Det enkleste er å gjøre jobben rett etter endt treningstur. Skyller du sykkelen mens søla enda er fuktig går det meste lett av. Begynn med å skylle sykkelen med hageslangen.
Unngå å bruke høytrykksspyler! Du risikerer bare å spyle sandkorn og annen smuss inn i lagrene.
Bruk deretter oppvaskbørsten sammen med en bøtte mildt zalovann og vask ramme, nav, pedalarmer, gir og andre deler. Avslutt med å skylle sykkelen og la den så tørke.
Når sykkelen er tørr gjør du følgende
Begynn med å smøre gir- og bremsewirene. Girwirene smører du enklest ved å gire ned til det letteste giret. Gir så ned igjen uten å røre pedalarmene. Girwiren blir nå så slakk at den kan løftes ut av wirefestene. Trekk strømpene vekk slik at hele wiren kan smøres med en tynn vannfast grease eller tykk kjedeolje. Sett wire og strømper tilbake i wireholderene mens wiren fremdeles er slakk. Smør bremsewirene på samme måte ved å slakke strammeskruen maksimalt og så bare løfte wiren og strømpa av festet. Det er ikke alle som er enige i det å smøre wirene. Velger du å ikke smøre wiren, er det i hvert fall viktig å tørke bort fuktighet før det hele ruster.
Deretter tørker du kjedet med en tørr fille slik at alle rester av avfettingsmiddelet fra kjederenseren blir borte. Drypp så en dråpe olje på hver enkelt kjedeledd. Avslutt med å rotere krankarmene bakover i ca 30 sekunder før du tørker av overflødig olje.
Vask så av felgene med avfettingsmiddel. Skrubb bremseflatene med stålull og tørk tilslutt felgene med en tørr fille. Skrap i samme slengen vekk de slaggproduktene som legger seg i sporene i bremseklossene og kutt vekk eventuelle kanter om klossene har glidd nedenom felgkanten.
Tørk sykkelen med en tørr klut og poler så hele rammen og eventuell andre lakkerte flater med polish. Det er lurt å lime kontaktpapir eller klar tape på de stedene lakken utsettes for slitasje fra wirestrømper, kjedet eller stein- og sølesprut om du ikke allerede har gjort det.
Avslutt med å dryppe noen dråper olje i bolthodene på styrestem og andre steder det lett legger seg vann / fuktighet.
Hvor ofte bør jobben gjøres?
Hvor mye du må stelle sykkelen som nevnt her er selvsagt avhengig av hvor mye du sykler og hva slags terreng du sykler i.
Smøring / rensing av kjede kan nesten utføres etter hver eneste tur. Resten av jobben gjør du ved behov. Husk imidlertid at en godt vedlikeholdt og grundig rengjort sykkel går raskere å «harve over» enn en sykkel full av fastgrodd søle og dritt.
En godt vedlikeholdt sykkel har dessuten en høyere verdi om sykkelen en gang skal selges.